1945: |
Ukončení válečného provozu je poznamenáno epizodou s
vyšinutím lokomotivyí PKP 38. A na tomto hyperlinku uvádím
více z dopisů k tomuto tématu.
Hranice se uzavírá a doprava končí ve stanici Kořenov.
|
1956: |
Rekonstrukce 404.002 - a následné vyřazení v r. 1962
|
1956 |
21.března - vláda vydává usnesení č.723 "o elektrifikaci železničních
tratí v letech 1956 až 1960. V usnesení se ministerstvu dopravy ukládá
- mimo jiné - elekrifikovat železnici Tanvald - Polubný do konce roku 1960
... více zde.
|
1958 |
do 10.12.1962 uzavření provozu, rekonstrukce trati.
|
1960: |
vyřazení 404.001
|
1961: |
Dodávka T426.001 a T426.003 na trať Tisovec - Pohronská Polhora
|
1962: |
Dodávka T426.002 a T426.004 a přesun strojů 001 a 003 do
Tanvaldu.
Snesení trolejového vedení v úseku státní hranice - Kořenov. Toto datum je
nezpochybnitelné: pan Hejzlar, náčelník ž.st. Kořenov v.v. má fotografie z
těchto prací. Fotky nezveřejňuji, zatím jsem jej neukecal...
|
1963: |
Provoz prodloužený do Harrachova - zastávka se
nachází v osadě Mýtiny (původní německá osada Strickerhauser)
nedaleko Harrachova. Toto území bylo vyměněno s Polskem, takže část
tratě od jizerského viaduktu až po zastávku Harrachov se octla na českém
území.
|
1965: |
404.003 věnována jako exponát Vlastivědnému muzeou v Nymburce
30.5. zahajují provoz motorové vozy M240.109 a 110
|
1977: |
26. března:Znovuzprovoznění 404.003 - jako muzeálního
exponátu NTM
|
1980: |
Zprovoznění 4. koleje v Kořenovské rotundě
|
1984: |
Zkušební provoz lokomotiv T466.2
|
1987 |
v lednu se propadá pod přívalem sněhu střecha rotundy v Kořenově.
Pod troskami zůstávají T466.2369 (elektronik), T426.002, T426.004, 404.003 a
411.019. Lokomotivy naštěstí
nebyly vážně poškozeny - ale přicházejí o přístřeší. |
1988: |
Zavedení adhezních lokomotiv 743 (T466.3)
Byl ukončen pravidelný ozubnicový provoz na trati Tanvald – Kořenov a další
existence motorových ozubnicových lokomotiv řady T426.0 byla nejistá. Aby se
podařilo tyto unikátní lokomotivy zachovat, byla dne 13. ledna 1988 založena
pobočka Československé vědeckotechnické společnosti při železniční stanici
Tanvald. Jejím hlavním cílem se stala záchrana ozubnicových lokomotiv řady
T426.0 a propagace ozubnicové trati Tanvald – Kořenov – Harrachov. |
1990 |
Do PLD Karlovy Vary byly předisponovány 820.009, 020, 075, 109 a 110.
Tím definitivně končí éra těchto motorových vozů na zubačce. |
1992: |
zprůjezdnění tratě do Szklarske Poreby (mimořádná jízda
motorového vozu).
Trať Tanvald-Kořenov ministerstvem kultury ČR prohlášena za kulturní
památku.
Na podzim 1992 došlo ke snesení raritních ozubnicových výhybek v dopravně
Dolní Polubný. |
1996 |
ozubnicové výhybky sešrotovány
|
1997: |
28. září zaveden nulový grafikon - ČD zdůrazňují, že kvůli špatnému stavu
mostu přes Jizeru.
1. listopadu 1997, kdy došlo k odtržení od ČSVTS, vzniklo nezávislé občanské
sdružení: Vědeckotechnická společnost při železniční stanici Tanvald.
Od vzniku společnosti se její členové starají o opravy a údržbu lokomotivy T
426.001, která patří DKV Liberec. V roce 1990 na ni byl obnoven původní
nátěr, o čtyři roky později byl po značném úsilí, s použitím dílů z T
426.003, zprovozněn parní generátor Clayton sloužící k vytápění osobních
vozů...
Převázáním motoru z T 426.004 do 003 se v listopadu 1989 podařilo zachránit
druhou lokomotivu této unikátní řady – T 426.003. Ta se stala majetkem
společnosti. |
1998: |
24. května - NEUVĚŘITELNÉ se stalo skutkem: zase jezdí - jako soukromá v režii
Společnosti Jizerské dráhy. Provozovatelem na tratích 034, 035 a 036 je společnost
GJW z Prahy.
V červenci dochází k nasazení motorových vozů ř.810 |
1998: |
1. prosince: Provoz na trati přebírají opět ČD.
4.11. ČD provádí zkoušky s vozem řady 810. Povolená rychlost na spádu
se pro tyto vozy zvyšuje na 30km/hod. Současně se umožňuje použití
řad 708, 714, 731, 843 a 842 - čímž na dráze definitivně končí
ozubnicový provoz (snad nás ještě potěší 715.001 při slavnostních
jízdách). |
2000 |
V únoru došlo k zřícení střechy a následnému zborcení zdi na "malé
topírně" - dílně v Kořenově. Tím ozubnicové lokomotivy přišly o své poslední
zázemí a musí být deponovány pod širým nebem v Tanvaldě. |
2002 |
Oslavy 100 let provozu
během oslav úspěšné jízdy do Szklarskej Poreby. Díky velkému zájmu byly
soupravy až 7-vozové:4x810+3x010
opětovné zprovoznění T426.003. V OLPASu Moravia Krnov byla lokomotiva
opatřena původním nátěrem. |
2003 |
V květnu 2003 byla občanským sdružením Vědeckotechnická společnost při
železniční stanici Tanvald založena obecně prospěšná společnost Železniční
společnost Tanvald. V červenci t. r. pak proběhl zápis společnosti do
rejstříku obecně prospěšných společností vedeného u Krajského soudu v Ústí
nad Labem. |
2010 |
3. července zahájili polské Przewozy regionalne pravidelnou dopravu mezi
Szklarskou Porebou a Jakuszycemi. Na vlakové spoje navazoval autobus, který
spojoval polské Jakuszyce s Harrachovem .
Dne 28.8.2010 byla konečně zahájena doprava osobními vlaky ze Szklarskej P.
až do Harrachova, případně Kořenova.
Motorový vlak, který jezdí na trase ze Szklarskej Poreby má být na polské
straně prodloužen až do Jeleniej Góry.
Více na stránce Setkání 2010. |
2012 |
5. ledna a následně 17.února - dochází k selhání brzd na osobním vlaku.
V obou případech se jednalo o motorový vůz řady 843 a řídící vůz. Obě
mimořádné události se odehráli bez zranění či úmrtí osob. O technických
aspektech se píše na stránce "Konec 843"
Nejdůležitějším důslekem je trvalý zákaz použití motorových vozů 842 a 843
na zubačce. |
2012 |
Od nového grafikonu jezdí mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou namísto
polských SA-ček staré orchestriony (šukafony). Dopravu provozuje GW Regio
Train, dceřiná společnost Viamontu. Na české straně jezdí mezi Libercem a
Harrachovem modré Stadlery (u ČD ř.840) které obstaral liberecký kraj za spolufinancování
EU. Slibné 843 byly nahrazeny moderními stroji, které zcela ovládli (osobní)
dopravu na zubačce. |
2020 |
Od nového grafikonu přebírá rychlíkovou dopravu mezi Prahou
a Tanvaldem společnost Arriva. Na rychlíky nasazuje osvědčenou řadu 845 s
řídícím vozem 945. Rychlíky Jizera v režii ČD zajížděly přímo až do
Harrachova (řada 854 to dobře zvládala) a tak se nabízela otázka jak to
zvládnou 845-ky?
Zkoušky proběhly 23. dubna.
Ukázalo se, že hydraulická převodovka je to pravé ořechové co se týká
brždění na tak strmé trati. Ale. Nezvládla namáhání do kopce. Prostě 845 je
rychlý motorák pro rovinaté tratě. Na Polubenku nemá. Více na stránkách
http://zubacka.cz/index.php/zubacka/aktualne/590-zkousky-motorove-jednotky-rady-845
. |
2020 |
Ozubnicová lokomotiva T426.003 se vrátila z opravy domů, do Výtopny Kořenov.
S sebou si přivezla i nemalý dluh za opravu. Jak Železniční společnost Tanvald informovala, část peněz na opravu
poskytlo Ministerstvo pro místní rozvoj, část peněz šla ze zdrojů společnosti. Další část si společnost
musela půjčit a část peněz jsme se rozhodla získat prostřednictvím crowdfundingové kampaně na portálu Hithit. |