Zkoušky v roce 2006 umožnily nasazení vozidel, které mohly nahradit nehospodárné soupravy typu 743 + 1-2xBix, popřípadě zvýšit jízdní komfort poskytovaný v motorových vozech ř. 810. Z motorových vozů, kterým byla nově umožněna jízda po kořenovské trati, se nejvíce rozšíříla ř.843. Pro svoje zavedení měla ty nejlepší předpoklady: byly to stroje relativně nové (výroba v létech devadesátých), prostorné a dostatečně výkonné. Kromě vedení osobních vlaků mohly být nasazeny na přímé spojení v podobě rychlíku Praha - Harrachov. Možnosti nasazení rozšiřovaly vozy řídící, řady 943, popřípadě vložené ř.043. Jízdu ve voze lze jednoznačně hodnotit jako pohodlnou. Provoz těchto poměrně nových vozů nebyl bez problémů: hned v prvních letech po uvedení do provozu došlo u motorových vozů k praskání dvojkolí: nutno dodat, že v době nasazení na zubačku byl problém vyřešen dosazením dvojkolí z kvalitnější oceli. Též na zubačce jejich provoz nebyl bez potíží. Některé z nich (zejména závady na motorech) jsou popsané na stránce Konec M240.021. Přesto události z počátku roku 2012 působily jako blesk z čistého nebe: trochu připomínaly událost z roku 1945, kdy neubrzditelná lokomotiva vykolejila se smrtelnými následky pro strojvůdce. O události široce informovala média. Za všechny ostatní uvádám prolinky na server Novinky.cz:
Vozy, které strojvůdci nebyli schopni zabrzdit, doslova proletěly několika zastávkami rychlostí až 75km/hod. Je pozoruhodné, že v takové rychlosti na tak strmé trati s tak ostrými oblouky nedošlo ke zraněním ani k materiálním škodám. Motorové vozy paradoxně doplatily na své moderní řešení: měly
kotoučové brzdy - ale brzdové kotouče se pokrývaly sněhem a ledem a brzdy
ztrácely účinnost. Systém omezování brzdné síly (zamezoval současnému použití
elektrodynamické a tlakové brzdy kvůli zabránění smýkání zabržděných
dvojkolí) v kritickém momentu bránil aktivaci druhého brzdného systému. |