Po výjezdu z desenského tunelu dlouhá léta upoutával pozornost svérázný
šturc: obrovský kámen, který zatarasil vjezd na vlečku skláren
v Desné. V roce 2002 se zdálo, že dojde ke změně a vlečka ožije. Vlečka byla
zprovozněna - a doprava se převedla na gumy... Tedy alespoň dobový doklad:
Desenské noviny 26.6.2002
VLEČKA ZMENŠÍ ZÁTĚŽ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Ornela a. s. průkazně zmenší
zátěž životního prostředí, pokud se jí podaří uskutečnit obnovu
nákladního provozu na vnitrozávodní železniční vlečce. Tím zároveň
docílí dopravování surovin z těžebny sklářských písků ve Střelci
u Jičína po železnici přímo, až na místo zpracování v
jejích provozech v Desné. V současné době ještě probíhají
potřebné přípravné technické a administrativní kroky. Proto jsme se
obrátili na technického ředitele Ing. Čermáka s dotazem týkajícím
se průběhu dosavadních jednání a předpokládané úspěšnosti
stavby.
"Doprava na vlečce byla ukončena v roce 1989 z toho důvodu, že se
do kolejiště zřítil skalní blok. Nyní jsem od vedení společnosti získal
souhlas pokusit se dotáhnout do konce otázku možnosti dopravy surovin
po železnici. Vlečka patří a.s. Ornela, to s sebou ovšem nese i řadu
nemalých problémů. Například nevlastníme oprávnění k provozování
železniční dopravy. Tuto činnost jsme se rozhodli ponechat na Českých
drahách. Po projednání záležitosti s Českými drahami je velká
naděje na znovuobnovení dopravy za podmínky splnění požadavků
na bezpečný provoz. Správa cest v Liberci předběžně souhlasí,
trvá však zároveň na dodržení závazných předpisů týkajících
se provozu na železnicích. Poměrně nové jsou koleje, nemusíme
rekonstruovat železniční svršek. Přesto bude kolejiště odborně
prověřeno.
Z hlavních úkolů vyplývajících z požadavků drah na bezpečnou
dopravu můžeme jmenovat vyčištění kolejí, odstranění náletových
dřevin ze břehu a odstřel skály, z níž by mohly padat do kolejiště
další balvany. Tato skála je největším problémem při stavbě, neboť
vyjíždí ven a směrem k silnici je poměrně málo místa. Prioritní
bylo zajistit odborné posouzení geology. Pro zajímavost můžeme sdělit,
že posudek vyhotovovali stejní lidé, kteří pracují na zajišťování
skalního masívu ve Hřensku. Z posudku vyplynula potřeba zpevnění
svahu a jeho přizpůsobení trati. To vyvolá odstranění uvolněných
či potencionálně labilních kamenů a obnažení svahu |
až na pevný podklad. V brzké
době nás čeká nabídkové řízení na dodavatele odstřelu skály.
Po splnění všech podmínek s námi České dráhy sepíší smlouvu o
provozování dopravy. Obchodní úsek v Pardubicích má zájem o tuto činnost
a je předpoklad, že Ornele vyhoví.
Z ekonomického hlediska je pozoruhodné, že doprava vlečkou není
momentálně v žádném případě levnější než automobilová, naopak
je o něco dražší než silniční. Přesto se Ornela rozhodla vlečku
nerušit. Vedla ji k tomu i okolnost, že doprava po železnici nezatěžuje
životní prostředí tolik, jako automobilová. Z pohledu vlastní
sklářské výroby se jedná o kvalitnější formu dopravy, neboť
obdržíme výrazně čistší sklářskou surovinu. V přepočtu
potenciálního ulehčení od zátěže prostředí dopravou můžeme
hovořit tak o sto padesáti nákladních soupravách ročně, jedna
souprava veze dvacet tun. Stavba sama o sobě sice přinese poměrně
vysoké realizační náklady, ale životní prostředí se nedá donekonečna
poměřovat penězi. Navíc i v ekologické problematice se Ornela připravuje
na vstup do Evropské unie. Nakonec tedy převážil postoj vlečku
obnovit.
Pro náš závod je železniční doprava surovin mnohem efektivnější
také koncepčně. U Desenské huti probíhá výstavba nového pískového
hospodářství, vyvolaná záměrem pokrýt potřeby rokailového
programu a vytvořit rezervy pro případ nenadálých výpadků. U Příchovické
huti máme k dispozici stávající pískové hospodářství navazující
na železnici. Zlepší se prachové hospodářství se surovinou.
Tato prašnost nemá vliv na obyvatele, nýbrž na pracovní prostředí
obsluhy. Technologii máme v našich podmínkách odzkoušenou, energetická
náročnost se také zlepší. Tím by mělo být pískové hospodářství
pro celý závod v Desné dořešeno na moderní úrovni. Mimoto jsem
osobně toho názoru, že čím více obslužných cest do regionu
vede, tím lépe. Obnovení provozu na vlečce tedy přinese pozitivní
momenty širšího dopadu, nežli samotný přínos pro Ornelu."
-pat- |
|