Při pročítání materiálů o kořenovské zubačce jsem narážel na velmi mlhavé
zmínky o nehodě adhesní parní lokomotivy. Prvně jsem se setkal s popisem této
události v článku ing. J. Beka "75 let české zubačky" ([5]
časopis Železničář č. 8/1977). Popis byl velice stručný a suchý:
..." V prvních týdnech po skončení války přejížděly z Jelení Hory do
Čech nákladní vlaky Rudé armády s lokomotivami řad 55 nebo 57. Do Tanvaldu
sjížděly adhezně - bez nehody. Jen k jediné nehodě došlo. Pod tehdejší zastávkou
Příchovice vyšinula lokomotiva PKP, jedna z řady 38 (pruská P8), a ležela několik
let pod tratí."
Dramatičtější popis přináší ve svém článku pan Miroslav Soukup [8]
- viz Bibliografie.
|
ilustrační foto lokomotivy P8 (38) |
Poetické popisy jsem nalezl v dopisech krajana pana Dalibora Pospíšila
ze Švédska. S jeho povolením publikuji úryvky (bez jazykových úprav, dal jsem
přednost autenticitě a v jeho češtině nacházím půvab "časů odvátých
větrem"):
- ..."Vzpomínám si na zbytek lokomotivy, který trčel ze svahu pod železnicí
naproti domku, kde jsem bydlel, a tu krásnou polní květinu, která kvetla na
místě, kde zahynul strojvůdce po tragické události na konci války.
Mimochodem, o této události by možná dnes bylo možno získat
správné a objektivní informace, jak se to seběhlo, přímí svědci této události -
tamější Němci, o tom tehdy nechtěli mluvit a Češi to měli až z druhé či
třetí ruky - dle jejich podání měl opilý ruský důstojník se samopalem v ruce
donutit osádku německé "neozubené" lokomotivy ke sjezdu do Polubného,
lokomotiva vykolejila a zřítila se po svahu, a strojvůdce zahynul. Možná tomu
ale bylo úplně jinak?"...
- ..."Jednou rekreační hosté těch starších německých manželů, u
kterých sem tehdy bydlel, se ptali zdali jsou nějaké fotografie o té vykolejené
lokomotivě (a paní byla prvním svědkem toho vykolejení, byla tehdy doma, uslyšela
strašnou ránu a syčení, vyběhla z domku a pár metrů od ní na svahu svalená
lokomotiva, tak by se v ní krve nedořezal, ovšem to bylo všechno, co mi řekla,
místní Němci byli tehdy velice opatrní na ústa a mnoho věcí bylo tabu) a tak oni
řekli, že bohužel ne, sice nějaký Němec, který už mnoho let tu dráhu fotil, tam
za den či dva po tom neštěstí pořídil dost snímků, ale ten odešel (anebo byl
"odešen") a žije v Německu...
Pane Pospíšile, děkuji.
|
|
Co se vlastně stalo?
5.8.1945 lokomotiva 38 2605 (ČSD 377.05) s osádkou strojvedoucí
Willibald Bienert a topič Bruno Schäffer vyjela po obědě z Polubného,
navzdory tomu, že službokonající výpravčí Drahozal nechtěl odjezd
povolit bez doprovodné ozubnicové lokomotivy. Traduje se, a jiní to vehementně
popírají, že odjezd si vynucoval i ruský důstojník, divoce šermujíc
osobní zbraní. (Lokomotiva měla odjet do Liberce na opravu brzd...)
Z Polubenského tunelu se vyřítila tendrem napřed v rychlosti téměř 90
km/hod. V levotočivém oblouku vykolejila a převrátila se na náspu - nad
silnicí. Topič se zachránil skokem z rozjeté lokomotivy a strojvůdce bídně
zahynul. Údajně byl pohřben na hřbitově v Horním Polubném.
31.7.1945 hlášení výtopny Liberec uvádí, že znakem ČSD
byly označeny následující lokomotivy.
38.2605 |
řad.číslo:35.17 |
zřícený u Příchovic |
86.306 |
G46.15 |
deponován v Polubném |
93.993 |
G46.17 |
deponován v Polubném |
E17.123 |
|
deponován v Polubném |
kromě toho označeny značkou ČSD i 3sněhové pluhy a jeden sněhomet
3.11.1947 ministerstvo železnic dopisem č.j. D-81491/47-II nařídilo
m.j.: Ředitelství státních drah Hradec Králové - Zároveň prohlédněte
vyšinutou lokomotivu 38.2605 na trati Tanvald - Polubný se zástupci
tamního místního národního výboru a podejte zprávu zda tato lokomotiva
neohrožuje silniční dopravu, jak uvádí některé zprávy tisku.
10.11.1947 hradecké ředitelství pověřilo dopisem č.j.1869/III-47
vykonáním prohlídky Správu výtopny Liberec a Traťovou materiální
správu Turnov v součinnosti s tamním Národním výborem. jednání a prohlídka
byly svolány na 16.prosince 1947 do Příchovic.
16.12.1947 - Zápis o komis.prohlídce lokomotivy čís.38.2605,
ležící na trati Tnvald-Š.-Polubný, mimo koleje, na katast. území obce Příchovice.
Přítomni:
za traťovou správu v Turnově p.ing.Václav Plecháček
za Správu výtopny v Liberci Antonín Fišera
za obec Příchovice Břetislav Nigrýn, obec.str.
Lokomotiva leží na levém boku, téměř rovnoběžně s přilehlou, níže
položenou silnicí. Podle svědectví přítomného p.Nigrýna, dosud připojený
zásobník stroje
se po jaru 1946 částečně
pohnul po svahu.
Stroj sám nejeví však žádnou stopu sesouvání, zejména proto, že
leží na svahu méně strmém nežli tendr.
Přímé sesutí vůbec
nehrozí, podle drnového porostu se stroj za celou dobu od vyšinutí znatelně
vůbec nepohnul, ač by jakékoliv sesouvání muselo zanechati brázdu na
travnaté stráni.
I kdyby přece došlo k sesouvání stroje, v žádném případě by
nebyl tím ohrožen průjezdní profil asfaltové silnice, jelikož tato je od
stráně oddělena téměř 2m hlubokým a dosti širokým příkopem.
Místní obyvatelstvo i nár.výbor
poukazuje však na skutečnost, že lokomotiva leží nad silnicí,
frekventovanou silně v letním čase vozidly všech druhů a zejména výletníci
poukazují na pomyslné nebezpečí, kdyby otřesy těžších vozidel stroj
sesul na silnici.
S ohledem na polohu vraku by bylo možno tento
v jarní době po rozmoklé strání strhnouti k silnici, nejdříve
samotný zásobník a posléze stroj. Tím by nebyly nijak ohroženy dvě
obytná stavení, s obou stran k silnici přilehlá.
Vrak by šel sesouti ku př.plazovým
neb těžším, naloženým vozidlem pomocí lana s přilehlé silnice, kde by
se potom s příkopu i jednotlivé, demontované části silničním jeřábem
snadno naložily k odvezení.
Železniční trať jest v dotčeném místě výše položena a nakládání
event. rozebrané/rozřezané/ lokomotivy na vagony by bylo z tohoto důvodu
spojeno s velkými obtížemi, nehledě k jistému nebezpečí a nepohodlnosti
provádění jakékoliv větší demontážní práce na poměrně příkré stráni.
Podpisy přítomných.
V Příchovicích,
dne 16.prosince 1947.
Tento zápis byl
Správou výtopny Liberec odeslán na řsd.H.Králové č.j.8824/47 dne
16.12.1947., které jej následně postoupilo
na MD.
6.2.1948
ministerstvo dopravy č.j. D-97986/47-III/2 vyzvalo ŘSD Praha odd. Dn:
... Na trati Tanvald-Polubný leží mimo koleje na svahu železničního
náspu lok.čís.38.2605. Tato lokomotiva bude zrušena. Vyzvěte soukromé zájemce
ke koupi této lokomotivy a příslušného tendru. Informace zájemcům
podá výtopna v Liberci. Nepřihlásí-li
se soukromý zájemce, oznamte výsledek jednání ředitelství státních drah
odd. C v Praze a řsd v Hradci Králové, která provedou rozložení
lokomotivy, její odvezení a zrušení.
22.4.1948
státní silniční dozorství v Jablonci n/N dopisem č.j.37/D/1/948
z 22.dubna 1948 žádalo MD:
Několikráte státní silniční správa upozornila na to, že zřícená
lokomotiva na trati Tanvlad - Polubný Kořenov, v obci Příchovice se sesouvá
po značně s skloněném svahu železničního tělesa směrem ke státní
silnici I.tř. č.14 v km 30,000 a že trvá nebezpečí, že se při déle
trvajících deštích a rozmáčení se
svahu, spadne na tuto silnici při čemž by mohla býti způsobena vážná
nehoda, porušeno silniční těleso a event.znemožněn provoz vůbec v celé
oblasti Polubný - Nový Svět
Prosím proto důrazně, oby železniční správa se postarala o včasné
odstranění zřícené lokomotivy.
Pražské ředitelství
dopisem č.j.1200/2-Dn- 48 , vyřizovalo prodej vraku a ten byl odprodán
Československým hutím n.p. a prodej schválilo MD č.j.37617/48-III/2 ze dne 1.6.1948 s podmínkou že vrak bude ihned rozložen,
tím byla i lokomotivy včetně tendru zrušena.
Konkrétní
datum kdy byla lokomotiva 38.2605 ze svahu odstraněna není znám.
Za poskytnuté
informace děkuji ing.V.Zahrádkovi
|