Tento článek napsal ing. Jindřich Bek v roce 1981 [6]. Z citací z
jeho článku a z vlastních fotografií z roku 1980 a 1998 vzniká zvláštní
nostalgická směs. Názor o úctě k práci jiných si každý zcela jistě vytvoří
sám. Abych zase uvedl vše na pravou míru: ke zřícení střechy došlo
5.1.1987, za tuhé zimy, kdy přemíra sněhu prolomila střechu výtopny. Sníh
a trosky střechy zasypaly T466.2369 (elektronik), T426.002, T426.004, 404.003 a
411.019 - došlo však pouze k drobným poškozením. Nicméně: nové obrázky navozují atmosféru Šípkové Růženky.
Najde se princ?
V únoru 2000 došlo ke zřícení střechy a následnému zborcení zdi na "malé
topírně" - dílně v Kořenově. Tím ozubnicové lokomotivy přišly o své poslední
zázemí a musí být deponovány pod širým nebem v Tanvaldě.
(Samozřejmě opět obvyklá konvence: klikněte na miniaturu obrázku a vyčkejte, než
se natáhne jeho velký exemplář.)
|
|
Obrázek výtopny na výřezu z fotografie
stanice Grünthal (1919)
[21] |
|
... Při výstavě parních lokomotiv v roce 1980 v Liberci se našlo v
Kořenově místo pro výstavu dvou lokomotiv, které k němu měly úzký vztah. Měly
čísla 404.003 a 411.019. První zde jezdila od výstavby dráhy až do její
rekonstrukce v roce 1958. Ale potom zde jezdila ještě v roce 1964, kdy nové lokomotivy
prožívaly svou provozní krizi. |
Až do roku 1938 (asi od roku 1920) jezdily z Liberce do Tanvaldu s
nákladními vlaky lokomotivy řady 411.0 a také v Tanvaldě stále posunovaly např.
411.008 a 411.055. Vystavená lokomotiva 411.019 typově dokumentovala poměry; protože
zde fungovala vyvazovací dílna, kde se dělaly vyvazovací opravy tanvaldských a
kořenovských lokomotiv, ale nebylo možné zkoušet opravené lokomotivy předepsanou
zkušební jízdou, kvůli ozubnicové trati, dávaly se proto na jedno nebo dvoudenní
posun ve stanici... |
|
|
... Když loňská výstava končila, navrhl náčelník stanice, Jaroslav
Hejzlar, pro místní příslušnost obou lokomotiv, které se těšily neustálému
zájmu cestující veřejnosti, aby nebyly odvezeny. Ale kam je ukrýt při respektování
požadavků tříkolejné rotundy? Tady jsou zimy tuhé, nemohly zůstávat venku. Už
proto, že jsou cennými exponáty... ... Začalo se tedy uvažovat o výstavbě čtvrté
koleje ve výtopně. |
... Tanvaldský traťmistr Ladislav Blažek dodal potřebné kolejivo a se
svými spolupracovníky odborně založil nový kolejový paprsek i se srdcovkou.
Pomocné práce byly záležitostí dobrovolníků, kteří sem o sobotách a nedělích
přijížděli z Prahy. |
|
|
Čtvrtý kolejový paprsek opět ožil 30.11.1980. Vyzkoušela ho
lokomotiva 411.019 a pak hned jedna z T426.0, která ji zasouvala dovnitř. Práce
skončila, zavřela se vrata a všichni zůčastněni byli spokojeni... ... Stará
technika mizí, život rychle ubíhá a mohlo by se stát, že by nakonec zanikly .... |
Ty citace jsou prosím doslovné.
V Praze, dne 14.6.1998
|
Čilý ruch před výtopnou v roce 1940.
Ošetření lokomotivy 97.601 - pův. 404.001
[21] |
|
Mrtvo ve výtopně v roce 1998. |
|
|
"malá topírna" a torzo točny 13.8.2005 |
kořenovská rotunda 13.8.2005 |
|