Technický stav lokomotiv 404.0 ... vykazoval stále nižší a nižší úroveň. Rozhodnutí elektrizovat trať bylo opuštěno ve prospěch motorizace. Se zřetelem na to, že vlastní vývoj motorové ozubnicové lokomotivy by si vyžádal hodně času a nákladů, byl tento úkol svěřen rakouské firmě SGP, která v roce 1962 dodala čtyři takové stroje. Byly označeny řadou T426.0. Nově dodané lokomotivy byly dosud světovou zvláštností, byly to vlastně prototypy, z nichž si ÖBB opatřily pouze jedinou. V lokomotivách je zabudován naftový motor SGP typu T12b. Je čtyřdobý s válci do V, má komůrky a přeplňování turbodmychadly BBC (0,7 atp), průměr válců 190mm, zdvih pístů 220mm a při 1250 ot. za min. dává výkon 1100 koní. Přenos výkonu je hydrodynamický se dvěma převodovkami Voith. Jedna z nich má dva měniče a slouží k přenosu výkonu na adhesní dvojkolí - nejvíce 742 koní. Druhá přenáší výkon na dvě ozubnicová dvojkolí, - nejvíce 283 koní a má rovněž dva měniče, z nichž však pro jízdu v daném směru pracuje pouze jeden měnič. Druhý je orientován na otáčky v opačním smyslu a využívá se při jízdách po spádu jako brzda. Lokomotiva má věžoví stanoviště strojvedoucího, hydrostatické náhony pomocných pohonů, šestiválcový kompresor s válci do V a s hydrostatickým náhonem, parní generátor Clayton a řadu u nás netypických přístrojů. Kroutící moment se přenáší s adhezní převodovky přes jalový hřídel a odtud spojnicemi na čtyři adhesní dvojkolí uložená ve vnitřním rámu, kde 1. a 3. dvojkolí jsou posuvná +- 20mm. Ozubnicová dvojkolí jsou uložena ve zvláštním rámu, zavěšeném prostřednictvím tří ložisek na nápravách 2. a 3. adhezního dvojkolí. Lokomotiva je vybavena těmito brzdami:
Mimo to je lokomotiva vybavena samočinným zabezpečovacím zařízením, které uvede do činnosti samočinnou tlakovou brzdu lokomotivy (a tím i vlaku) v případech, kdy dojde k překročení rychlosti na ozubnici 22 km/h nebo na adhezní trati nad 55 km/h. Zpočátku byly lokomotivy vybaveny zdržemi z plastických hmot, které byly údajně příčinou jedné nehody, a tak byly nahrazeny litinovými zdržemi. Řada T426.0 má značný výkon a svoje specifické vlastnosti vůči traťovému svršku. Při rychlosti 6 km/h dosahuje na ozubnicové trati tažné síly až 31 Mp, což si vyžádalo použití nové ozubnice Abt o šířce hřebenů 44 mm (původní měla 28 mm). Doslovná citace z knihy Atlas lokomotiv 2. od J.Beka. ![]() Jako obrazovou dokumentaci si dovoluji odkázat na velmi pěknou stránku "50 let motorových ozubnicových lokomotiv T426.0" od autora se signaturou Lajos (jinak administrátora webu railtrains.sk). |