c.k. zubačky
contents.gif (1846 bytes)
O úroveň výše (up) Přehled událostí Fotoalbum Ozubnice Abtovy výhybky Stroje Kde to vlastně je? c.k. zubačky Články o zubačce Knihy o zubačce Jaromír Hejzlar JINÉ DRÁHY ODKAZY
Dráha Boutari-Subcetate Zubačka CFR Stroje c.k. zubaček

Mapy: Microsoft Atoroute Express 2000 Europe

Ozubnicová dráha přes hřebeny Jizerských hor vznikla jako jedna ze čtyř v rakousko-uherské monarchii (mluvím o veřejných drahách. Průmyslové dráhy, např. v železárnách v Ózdu ponechávám informovanějším).  Všechny čtyřii dráhy měly splečné rysy:

  • normální rozchod (1435 mm)
  • Abtovu dvojitou ozubnici
  • výkonné parní lokomotivy  z továrny ve Floridsdorfu
  1. Jako první vznikla trať zvaná Erzberg Eisenbahn spojující rakouský Eisenerze a Vordernberg. Trať překonává horské sedlo Präbichl ve výšce 1204m a zahájila provoz v roce 1891. Pravidelný provoz byl ukončen v roce 1978 a nyní je udržován provoz muzejní. Více informací naleznete na: http://ww.erzbergbahn.at (to jsou právě stránky muzejního spolku) a http://home.arcor.de/horst.medenwaldt/urlaub/urlaub01.htm , kde jedině jsem našel fotky původních parních lokomotiv.
  2. V roce 1896 zahajuje provoz ozubnicová dráha Tisovec - Hronská Polhora - více informací lze nalézt na stránkách https://www.zubacka.sk
  3. O 6 let později r.1902 zahajuje činnost ozubnicová dráha Tanvald - Kořenov (Tannwald - Grünthal), o které jsou právě tyto stránky.
  4. A nakonec - r. 1907 znamená zahájení provozu na dráze Subcetate - Caransebes (Hátszeg-Váralja - Karánsebes) včetně ozubnicového úseku Sarmizeteguza - Bautar (Bauczár).
    K tomuto tématu jsem nalezl článek v časopise Železničář z roku 1973. Jak je vidno článek má nyní spíše historickou hodnotu.
    K tematice parních ozubnicových strojů se váže článek Jindřicha Beka otištěný v časopise Železničář v roce 1981. (Linky na oba články naleznete na navigační liště tohoto dokumentu)

Trocha nápovědy: kliknutím na citlivá místa mapy si vytáhnete detail!