JINÉ DRÁHY
contents.gif (1846 bytes)
O úroveň výše (up) Přehled událostí Fotoalbum Ozubnice Abtovy výhybky Stroje Kde to vlastně je? c.k. zubačky Články o zubačce Knihy o zubačce Jaromír Hejzlar JINÉ DRÁHY ODKAZY

queralb1.jpg (6296 bytes) Vall de Núria
Jak se provozuje zubačka ve Španělských Pyrenejích.
fogrud3.jpg (2461 bytes) zubacka.sk - Ozubnicová železničná trať Tisovec - Pohronská Polhora vznikla v roku 1896, najmä pre potreby rozvíjajúceho sa hutníckeho priemyslu. Keďže jej pôvodné ozubnicové zariadenie šťastne prežilo obdobie útlmu výroby železa v druhej polovici 20. storočia, mohla sa železnica stať v roku 2008 kultúrnou pamiatkou. Na základe jedinečnej akvizície ozubnicového parného rušňa zo zrušenej rumunskej ozubnicovej železnice sa táto slovenská železničná trať stala jediným miestom v Európe, na ktorom si je možné v plnosti vychutnať dávno zabudnutý zážitok jazdy ozubnicovým parným vlakom na železnici normálneho rozchodu.
Zackenbahn

Modelářská stránka s tematikou elektrické slezské železnice Hirschberg - Polaun (nyní Jelenia Góra - Kořenov). Německy

Elektrifizierte Strecken der PHS und der DRG in Schlesien

Autor: Thomas Scherrans
Úspěšné zavedení elektrického provozu na trati Dessau - Bitterfeld  18. ledna 1911 vedlo k rozhodnutí vyzkoušet elektrickou trakci též na tratí s obtížným profilem. Nejlepší předpoklady skýtala hlavní trať mezi Lauban a Königszelt. Stoupání mezi 10 a 20 ‰ a ostré oblouky až do poloměru 184 m daly této dráze ve slezké vrchovině chrakter horské dráhy. Dovoz zboží do a transport uhlí z Waldenburgerského uhelného revíru sliboval dostatečné množství transportních zakázek. 30. června 1911 uvolnil pruský zemský sněm pro projekt elektrifikace včetně několika vedlejších tratí 9,9 milionů marek.

90let elektrizace ve Slezsku

Autor: Martin Boháč
V roce 2001 uplynulo již devadesát let od zahájení prací na elektrizaci slezských podkrkonošských železnic. Síť těchto tratí sahala od Zhořelce až po Vratislav, a na dvou místech - v Meziměstí a v dnešním Kořenově - vcházela i na naše území. Jelikož se jednalo o první použití elektřiny na hlavních tratích v našem nejbližším sousedství (a prakticky i u nás), věnujme této historii - počínající rokem 1911 a ukončené politickými změnami po roce 1945 - pár řádků následujícího článku

mik8_small.jpg (3723 bytes) Obrázky z výletů po českých drahách
Jenom tak chodím a fotím - spíše náladovka + několik zajímavých dokumentárních foto. Znáte stříbrný šíp? 464.1 na Karlštejně. V pr.... a v Tejně je stejně - ale to nádraží je půvabné. Po stopách tajemné vlečky na Orlík. Ukončení parního provozu v Liberci r.1980. Rarity na kolejišti ve Zlonicích.
Bechyňka Bechyňka
Elektrická dráha z Tábora do Bechyně byla první normálněrozchodnou tratí s elektrickým provozem ve střední Evropě.
4004-button.jpg (3315 bytes) Parní lokomotivy USA. Obrázky , texty a jiné informace Wese Barrisse. Víte jak je velký BigBoy? Americké 3-válce, Hudsony a parní lokomotivy s kabinou vepředu!

http://www.pilatus.com
Stránka o nejen drahách na Pilatus (CH). anglicky a německy

SBB Brünigbahn - Beschreibung
Popis úzkorozchodné dráhy se smíšeným provozem adhezním i ozubnicovým. Od   Stefana Dringenberga.
Zde naleznete též odkaz na seznam stránek s tematikou úzkorozchodných drah ve Švýcarsku. Německy.

Jungfraubahnen - Beschreibung
Něco podobného o drahách pod Jungfrau od stejného autora. Opět odkaz na index dalších švýcarských úzkorozchodných drah.

http://www.merte.de/eisenbahn/zahnrad/zahnrad.htm
Dosti obsažný seznam drah, lokomotiv a literatury vše z okruhu ozubnicových drah v Německu. Obrázků pomálu.

Mount Washington Cog Railway
Zejména mračno obrázků ze známé ozubnicové dráhy v USA.

http://www.cog-railway.com
Stránky se tváří jako obecnější pojednání o ozubnicových drahách. Ale když v USA, tak Mt.Washington.