Nulový grafikon
contents.gif (1846 bytes)
O úroveň výše (up) Wrecked engine II Wrecked engine III The resolution Nulový grafikon In the operation ,again! 100 years The DMU traction tests, May 10th 2006 The fate of the M240 Meeting 2010

---

harachov.jpg (25069 bytes) Pane Římane, víte co jste udělal? Papalášové z Prahy, co to děláte? Zubačka volá S.O.S.
- březen 1998

Foto:Martin Šildberger.

Dne 28.9.1997 byl na trati Tanvald - Kořenov (- Harrachov) zaveden "nulový grafikon". Co to je? To je "ptydepe" (podrobněji viz Havlova absurdní dramata) doby let devadesátých. Provoz nelze zrušit, to by si zase nějací šťouralové stěžovali, ale jezdit se nebude. Tož tak. Jo a důvod?
Ofiko: špatný stav Jizerského viaduktu.
Mezi námi: ČD se dlouhodobě věnovalo uzavírání "nerentabilních" tratí.
Otázkou ovšem zůstává, co je to nerentabilní trať. Jistý představitel ČD prohlásil, že ČD nedovedou vyčíslit rentabilitu konkrétního kilometru trati. (Byla to odpověď na výzvu jistého "soukromníka", který naopak tvrdil, že ví o každém kilometru, kolik mu vynáší-kolik na něm ztrácí...).
Takže rentabilita a nerentabilita - to jsou v podání ČD všechno jenom politické proklamace.

 Pod dožití parních 404.0 a po létech trápení s T 426.0 (přišly do prostředí, které takové lokomotivy dosud neznalo. Bardotka byla ještě pouze na konstrukčních prknech... Nebyly zkušenosti, nebyly znalosti, nebyly devizy na náhradní díly, nebyly devizy na předepsané oleje...) přišly robustní a celkem spolehlivé T 466.3, resp. už řada 743. Ale zrovna použití na obrázku není finančně výhodné.

 Foto: J.Wagner

"Chátrající technický stav zejména staveb, ale i samotné trati Tanvald - Harrachov, se začal připomínat již během zimy 1986 a 1987, když se 5.1.1987 pod tíhou několikametrové vrstvy mokrého sněhu prolomila střecha kořenovské rotundy... Od té doby zde dodnes zůstalo jen chátrající torzo obvodových zdí výtopny. Na podzim roku 1995 byl ve zdejší topírně zastaven provoz a pro špatnýstav střechy musela být vyklizena i protilehlá dílna. (později se zřítila i ta - v 2016 zbývá z dílny pouze základová deska - pozn. webmastera)

"malá topírna" a torzo točny 13.8.2005

Také stav tratě, zejména na ozubnicovém úseku, si nejprve vynutil vyjmutí ozubnicových výhybek v dopravně Dolní Polubný (1997)... To vše se odehrálo v době, kdy byla celá trať včetně ozubnice, přilehlých drážních staveb a kořenovské výtopny prohlášena Ministerstvem kultury za kulturní památku s mimořádným významem (od roku 1991).

... na podzim 1986, po ukončení generální obnovy úseku Kořenov - Harrachov nedošlo k vložení objízdné výhybky v dopravně Harrachov... Výhybka na nákladišti Kořenov se nahradila výhybkou opotřebenou na hranici sjízdnosti, na jaře 1996 došlo k odvozu již památkově chráněných ozubnicových výhybek do šrotu, o rok později se za nimi tamtéž vypravily i vešker zásoby ozubnicových hřebenů..."

Vybráno z článku 95 let provozu české zubačky, R.Friml, Dráha 7/97)

77092801.jpg (54825 bytes) Zastavení dopravy Tanvald - Harrachov. Dárek pana Římana (ministr dopravy) ke dni železničářů.
77092802.jpg (52722 bytes) "Za námi jela už jen televize. Pak byl konec."

Snímky laskavě poskytl p. Jiří Procházka