Konec 843
contents.gif (1846 bytes)
O úroveň výše (up) Vyšinutá Usnesení Nulový grafikon Už zase jede! Vlečka Oslavy 100 let zkoušky 2006 Konec M240.021 Setkání 2010 Konec 843 Výtopna 2016

Zkoušky v roce 2006 umožnily nasazení vozidel, které mohly nahradit nehospodárné soupravy typu 743 + 1-2xBix, popřípadě zvýšit jízdní komfort poskytovaný v motorových vozech ř. 810.

Z motorových vozů, kterým byla nově umožněna jízda po kořenovské trati, se nejvíce rozšíříla ř.843. Pro svoje zavedení měla ty nejlepší předpoklady: byly to stroje relativně nové (výroba v létech devadesátých), prostorné a dostatečně výkonné. Kromě vedení osobních vlaků mohly být nasazeny na přímé spojení v podobě rychlíku Praha - Harrachov. Možnosti nasazení rozšiřovaly vozy řídící, řady 943, popřípadě vložené ř.043. Jízdu ve voze lze jednoznačně hodnotit jako pohodlnou.

Provoz těchto poměrně nových vozů nebyl bez problémů: hned v prvních letech po uvedení do provozu došlo u motorových vozů k praskání dvojkolí: nutno dodat, že v době nasazení na zubačku byl problém vyřešen dosazením dvojkolí z kvalitnější oceli.

Též na zubačce jejich provoz nebyl bez potíží. Některé z nich (zejména závady na motorech) jsou popsané na stránce Konec M240.021.

Přesto události z počátku roku 2012 působily jako blesk z čistého nebe: trochu připomínaly událost z roku 1945, kdy neubrzditelná lokomotiva vykolejila se smrtelnými následky pro strojvůdce. O události široce informovala média. Za všechny ostatní uvádám prolinky na server Novinky.cz:

23. února 2012 - Domácí
20:54
Vlaky u Tanvaldu nebrzdily opakovaně, přesto je ČD nechaly jezdit
… když se podruhé stalo, že vlak nebyl schopen zastavit ve stanici…. Zatímco při lednovém incidentu projel vlak dvě zastávky, v únoru to byly…
17. února 2012 - Krimi
13:50
Na tanvaldské zubačce zase nebrzdil vlak, projel čtyři stanice
…podobně, jako v autě brzdění motorem - vlak dokáže zpomalovat, ale ne …usazovat led. Chyba strojvedoucího Na zubačce mají proto strojvedoucí nařízeno, aby…tomuto typu vozů jezdit po zubačce. V nejhorším případě by mohla i …

Vozy, které strojvůdci nebyli schopni zabrzdit, doslova proletěly několika zastávkami rychlostí až 75km/hod. Je pozoruhodné, že v takové rychlosti na tak strmé trati s tak ostrými oblouky nedošlo ke zraněním ani k materiálním škodám.

Motorové vozy paradoxně doplatily na své moderní řešení: měly kotoučové brzdy - ale brzdové kotouče se pokrývaly sněhem a ledem a brzdy ztrácely účinnost. Systém omezování brzdné síly (zamezoval současnému použití elektrodynamické a tlakové brzdy  kvůli zabránění smýkání zabržděných dvojkolí) v kritickém momentu bránil aktivaci druhého brzdného systému.
Za povšimnutí stojí i jedno z následných opatření: na trati smějí jezdit pouze strojvůdci s alespoň tříletou praxí.... (Hmm - koho to tam páni manažeři poslali?).
Druhým opatřením byl definitivní zákaz jízdy těchto motorových vozů na kořenovské zubačce.
A protože řada 842 je s řadou 843 dost podobná (liší se v systému přenosu tažné síly), zákaz platí i pro ni.