Dne 13.8.2005 u příležitosti jednoho z "víkendů na zubačce" se konala malá
vzpomínková slavnost k 60 výročí nehody lokomotivy 38.2605 a smrti
jejího strojvůdce Wilhelma Bienerta. Zvláštní vlak z Kořenova k místu
nehody dopravil návštěvníky k nově zbudovanému pomníčku u trati. Po stručné
informaci účastníci akce uctili minutou ticha památku zesnulého strojvůdce a zvláštním
vlakem se opět vrátili do Kořenova.
Železniční společnost Tanvald, která akci organizovala, vydala k této
příležitosti v nákladu 500 kusů brožurku "Zpráva o pátrání po příčině násilné
smrti W.Bienerta, strojvůdce státních drah, k níž došlo dne 5.srpna 1945 v Dolním
Polubném". Autorem publikace je Tomáš Gál.
Samotná publikace se čte velmi dobře, celé pátrání je popisováno jako detektivka.
Přináší několik cenných faktů:
- strojvůdce lokomotivy se nejmenoval Wilibald, ale Wilhelm
- lokomotiva mohla jen stěží odjíždět za účelem opravy
brzd a jistě ne bez svolení výpravčího.
- publikace uvádí velice pravděpodobnou příčinu selhání brzd:
vyčerpání jednokomorové brzdy Knorr, kterou část lokomotiv této řady byla
vybavena. Lokomotivy řady 38 vykazovaly neklidný chod a následkem rázu při přechodu
do protioblouku došlo k vyvrácení vnější kolejnice a sjetí lokomotivy z náspu.
- W.Bienert nebyl týž den pohřben na hřbitově v Dolném
Polubném, ale 11.8.1945 zpopelněn v libereckém krematoriu.
Další část publikace se zabývá důvodem, pro který se adhezní
lokomotiva vydala na nebezpečnou cestu. Autor se ovšem při hledání odpovědi na
tuto otázku opírá o svědectví pamětníků - a zde mám za to, že některé
výpovědi - a to dokonce od jednoho člověka - se při různých
příležitostech poněkud rozcházejí.
|
Video - souprava vedená 310.134 s M240.021 na konci odjíždí z Kořenova do Harrachova. |