----- Original Message -----
From: Jarda Wagner
Sent: Tuesday, December 12, 2006 9:43 AM
Subject: konec M 240.021
Ahoj ve spolek,
jak jistě většina z vás z dnešních zpráv ví, včera ve večerních hodinách zcela shořel nedaleko Kořenova muzejní motorový vůz M 240.021! Jel jako náhrada za neschopnou 843 011 na pravidelném osobním vlaku do Harrachova a po zdolání šestapadesátipromilového stoupání v Kořenově začal hořet. Krátce za stanicí (u bývalé vjezdové předzvěsti do stanice Kořenov, přesněji v km 35,6) se oheň rozhořel natolik že už nebylo v silách strojvedoucího jej uhasit. Osobně jsem viděl dva vystříkané hasicí přístroje. Víc neměl. Senzacechtivé televizní štáby se na místě jen točili, nicméně ani jedna televize, ani rádia, nepřinesla (jako už tradičně) pravdivé údaje. Kdo viděl dokáže posoudit.
Já byl ráno kamarádem na včerejší neštěstí upozorněn a tak jsem tam ráno v 9.10 z Vesce vyrazil a nafotil řadu obrázků. Část z nich máte v příloze. Začíná to zřejmě asi posledním obrázkem bývalé muzejní singrovky vůbec, neboť jsem tam byl i včera, kdy jsem chtěl,jak se vcelku dalo předpokládat, zdokumentovat první den pravidelně nepravidelného provozu brněnských a děčínských "rakví" na Liberecku. Už ráno s nimi začali být problémy a trvají do teď. Veškerá doprava má mnohaminutová zpoždění. I to výrazně přispělo k požáru singrovky! Ano je to tak, jediný vůz 843, který může zatím na "zubačku" po celodenním včerejším ježdění dvacetikilometrovou rychlostí, večer nevydržel a jedinou možnou náhradou byla právě singrovka 021. Bohužel oba tyto vozy dlouho stály a tak se nelze divit že stoupání do Kořenova nevydržel. Problémy s "rakvemi" trvají i dnes, kdy odešel jeden motor na 843 005, večer nastali problémy s řídícím vozem 943 007. A tak to bude pokračovat zřejmě i dál.
Proto foťte "rakve" na Liberecku, hlavně na tratích do Tanvaldu, Harrachova a hlavně na víkendových dvou párech do Josefova dolu! Tyto rakve zřejmě díky kombinaci jejich provozní nespolehlivosti a absolutní nevhodnosti na tyto tratě a také s nevalnou údržbou libereckého depa, přinesou pohřbení provozu ne těchto tratích. Snad teprve potom se zodpovědní úředníci vzpamatují a nasadí zde vozy vhodnější. Provoz je zatím pestrý, neboť mimo rakviček s vleky a řídícími vozy, jezdí i s vozy 010, ale hlavně k vidění jsou roztodivné náhrady náhrad atd. Kraj penalizuje jak zpoždění, tak i odpadlé spoje, takže provoz je udržován horko a těžko. Díky provoznímu personálu, který se ale opravdu snaží, viz např. přístup dnešního strojvedoucího na dopoledním vlaku, kdy mu 843 005 jela na jeden motor, ale také jen na jeden podvozek (= Vesec u Liberce - Jablonec nad Nisou jízda 10 km/h!). Snažil se a podařilo se mu alespoň zprovoznit podvozek druhý), takže s jedním motorem do Tanvaldu dojel. Po cestě zpět ale musel být motor i tak odstaven. V Liberci na neschopnost stojí i ta jediná s upravenými brzdami, tedy 843 011. Pokud nebude zprovozněna, jezdí náhrada elektronik + Bix, příp. 810. Tedy vše bída a běs. Kýžený účinek, pozdvihnout kulturu cestování na těchto tratích se jaksi nedostavil.
zdraví Jarda
P.S: Pár snímků z prvního dne provozu "rakví" na býv. LJTD (RGTE) pošlu dalším mejlem.
P.P.S: Singrovka má být odtažena do Kořenova (tedy nikoli že už byla, jak pravila TV Nova - hoši z Novy odjeli asi 3 hodiny před námi a ještě v 17.00 nebylo možné se singrovkou pohnout - neboť motor se nedařilo zajistit nad temenem kolejnic), a tam zlikvidována. Dolů jí už nelze přepravit. Nehodový vlak z Ústí projel sunutý Kořenovem bez zastavení v 13.55 (vyjel v 6.00!!! ráno), a vezla jej 743 002, kde vykřižoval s "Mn" sestávajícího z jednoho vozu s řezivem a s 743 010 v čele. Náhradu jezdila 743 001 a jeden Bix. Ta poslední fotka singrovky vznikla včera v 15.32, pár minut na to padla tma a já doteď nevěřím že jsem v jí v tomto stavu viděl naposledy. Je jí velká škoda, byla ze všech zachovaných dvěstěčtyřicítek ta nejzachovalejší!