Na pruském úseku (Hirschberg - Grünthal/Polubný/Kořenov) jezdily od zahájení
provozu v roce 1902 lehčí parní lokomotivy drah DR. Hmotnosti vlaků se však
stále zvětšovaly, a tak se na základě návrhu z roku 1922 uvažovalo o elektrifikaci
tratě z Tanvaldu do Hirschbergu (dnešní Jelenia Góra), což znamenalo elektrifikaci
celé česko-pruské spojnice. Nakonec došlo z finančních důvodů pouze k
elektrifikaci německého úseku, a to v letech 1925 - 1927. Elektrická trakce zde
zahájila provoz v roce 1927. Bylo použito střídavého proudu o napětí 15kV,
frekvence 16,75 Hz. Na trati jezdily elektrické lokomotivy DR řad E44, E90.5 a
elektrické osobní vozy Berlínské firmy Siemens-Schuckert.
[8]
... Parní provoz zde udržovaly v prvních letech tendrovky pruské řady
T15... ...Později je vystřídaly tendrovky T16... Provoz na této slezké trati byl
frekventovaný a Pruské královské dráhy trať zahrnuly do programu elektrizace
krkonošských tratí. V roce 1911 zde údajně začaly úpravy, které zdržela
první světová Válka, a dokončeny byly asi v roce 1919. Do dnešního Kořenova od té
doby vedla tedy trať elektrizovaná střídavým proudem o kmitočtu 16 2/3 Hz (15
kV). Pak až do roku 1945 na ní jezdily dvoudílné elektrické lokomotivy C+C řady
E90.5 ...Měly hmotnost celkem 96t. V osobní dopravě jezdily na slezké
trati elektrické vozy (1A)(A1), jimž se v němčině přezdívalo "Krakonoš".
Plně obsazeny měly hmotnost 78,5t. Hodinový výkon měly 400kW a trvalý 235 kW. Při
náročnější frekvenci jezdívaly s dvounápravovými přípojnými vozy.
V roce 1945, po válce, byl pohraniční přechod uzavřen a
trakční vedení na polské strané sneseno. Na našem území se trakční vedení
sneslo v roce 1958.
[3]
Poznámka: V otázce snesení troleje na české straně - osobně se kloním k datu
1962: Vede mě k tomu poznámka psaná na rubu forografie (ze zbírky pana Hejzlara),
zobrazující práce na snášení troleje ve stanici Kořenov. S.K.
Na konci 2.světové války přesunuli němečtí železničáři
lokomotivy E 17.124, E 44.047, 127, E 90.57, E 94.017 a E 95.05 do Kořenova, aby
zabránili jejich konfiskaci a zavlečení do Sovětského svazu - což se celkem
zdařilo, protože lokomotivy stály až do léta 1946 v Kořenově a pak byly
předány do Drážďan.
Výtopna Liberec na základě depeše z řsd.Hradec Králové č. 976 ze 13.srpna 1945 má
připravit k přepravě z Polubného následující elektrické lokomotivy, které mají
být přepraveny do Děčína a předány v Drážďanech.
E17 124 |
váha 11,7t |
E44 047 |
78t |
E44 127 |
78t |
E90 57 |
101,6t |
E94 017 |
119,6t |
E95 05 |
139t |
Uvedené stroje mají pouze původní německé označení a
nápisy, nejsou tedy označeny ani ČSD ani SSSR. Jsou to však kořistní ruské stroje a
do Polubného přijely podle uvedené depeše aby byly po našich tratích přepraveny.
|